torsdag 30. juni 2011

Rabarbrasaft....

...jeg fikk lyst til å prøve meg på å lage Rabarbrasaft.
Det blir derfor i  kveld en ny episode av : Maya gjør ting hun ikke kan:)

Rabarbra er så nyyydelig, friskt og godt.
Vår lille rabarbrabusk var skikkelig puslete i år, stengene er tynne og jeg
innså at det nok ikke ble noen rabarbrasuppe eller grøt i år.
Rabarbraen var igrunnen ikke brukendes til noe....
Men så kom snille Maja nabo og forbarmet seg over meg,
hun ga meg noen stilker, 
så var det å dra rett hjem for å mikse!

Slik ser det ut nå:



Jeg laget bare 1/3 porsjon på grunn av "rabarbra tørken"
her i år.
Vi får prøve å stelle så godt vi kan med den til neste år og se om det blir bedre da.

Lyst på oppskriften?

Her er den:

Hjemmelaget rabarbrasaft


2 kg rabarbra
3 l vann
2 l sukker
2 sitroner/lime
1 vaniljestang (splittet)
Kutt rabarbra og sitron i skiver (ikke skrell rabarbraen, skallet gir den fine rosa fargen).
Kok opp vann og sukker og slå det over rabarbra, sitroner og vanilje.
Dekk til og la det stå kjølig i 3 døgn.
Sil gjennom et tøystykke eller en fin sikt og hell over på steriliserte flasker.
Dette blir en konsentrert saft som må blandes ut før den serveres.

Lykke til!

Maya



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar